Hösten har anlänt

Ja, då var det höst. Temperaturen har fallit och även om det är soligt ute, så är det inte längre varmt. Löven börjar skifta i färg också och det är bara att acceptera att årstiderna byter av varandra utan att vi kan göra något åt det. Men, jag gillar hösten och tycker den är mysigt. För all del kan jag vara utan regnet, men idag skiner solen och det gjorde den igår också. Dessvärre inte i fredags, när det var Säffle-Mãrten, så det fick vara. Om jag minns rätt var det samma förra året, att dagen regnade bort.

Katterna njuter av det sista solpasset på balkongen. Visserligen kommer det att finnas dagar då de kan ligga där ändå, men de blir färre, då kylan känns när dörren står öppen, även om det gassar ute. Det är dem väl unt att ligga där och njuta. Jag måste ta tag i att få Esther klippt dock, för hon börjar bli som en sköldpadda på ryggen och det kan inte vara skönt för henne. Tänk om hon varit mer lättskött och gick att kamma och borsta. Nu måste jag tvinga in henne i buren och köra i väg med henne och det kommer att stressa upp henne igen och kanske blir det lite blod i urinen av stress igen. Men, det måste göras.

I övrigt har inte september innehållit något att ta upp alls. Dagarna bara gick och nu är de över och oktober tar vid på tisdag. Så är det.

Tråkiga tider

Så var i princip augusti till ände och snart är hösten här. Visserligen har det varit fina dagar den senaste veckan, men det känns att det är lite mer kyla i luften än tidigare. Månaden som sådan har väl inte innehållit så mycket, men en sorglig nyhet vi alla fick var att Margareta gick bort i sviterna av sin sjukdom. Exakt vad som fick henne vet vi inte riktigt, men mest troligt är väl det vanliga, det vill säga någon form av cancer. Fredrik ringde själv och berättade och idag har vi haft en liten minnesstund hos honom. Vad jag har förstått så blir det ingen regelrätt begravning dock, så detta var väl det vi kunde närvara vid. Planen är att sprida askan i Vänern, om Länsstyrelsen godkänner det vilket normalt inte är ett problem.

Något lite roligare var att jag för första gången deltagit i Blodomloppet tillsammans med tio kamrater från jobbet. Tre av oss promenerade och resten sprang en mil. För oss vanligt dödliga räckte fem km, vilket tog ungefär samma tid som de andra sprang på. Efteråt hade vi en liten picknick och det var trevligt. Dock var det lite åska och regn i luften så helt okej var det inte vädermässigt just då och det var Gul Varning utfärdad, men det blev inget av det i vårt område.

Tracey fyllde år den här veckan också och vi skickade blommor som vanligt. Naturligtvis var det Bank Holiday i måndags, så de levererades dagen efter, men hon blev glad i vanlig ordning. I övrigt har jag fått bilen besiktad och tydligen var båda fjädrarna fram brustna, något som jag antagligen åkt omkring med sedan i vintras, då vi misstänker att de gick av när bogseraren från Redgo var här och ryckte lös bilen för att ta den till verkstad när den frusit sönder. Inte mycket att göra och nu är det reparerat för den här gången. 27K har bilen kostat mig i år och då räknar jag inte bränsle. Det är en fin sparbössa, för att citera Gun.

Nå, det är som det är.

Åter till verkligheten

Så var sommaren och semestern slut. Ja, sommaren är väl kvar några veckor till, men i morgon är det augusti. Det har gått fort, precis som vanligt och vädret har varit växlande, men mestadels har det varit fint. Flera utflykter har det blivit också och jag kan inte klaga på något den här gången faktiskt.

Först blev den en resa till Borås djurpark och där har jag så vitt jag vet inte varit tidigare. Det var väldigt trevligt och vi såg många spännande djur, inte minst elefanter och lejon. Vädret var fantastiskt och det var riktigt hett ärligt talat. Fick med många fina bilder också. Daniel testade sin nya D700 för första gången och jag tror även han är nöjd.

Nästa resa blev till Gripsholm och Svenska Statens Porträttsamling. Det var också en trevlig resa och vi såg mycket spännande. Tavlorna var naturligtvis det som var mest framträdande, men även slottet i sig var intressant. På hemvägen tog vi svängen förbi Katrineholm så att vi fick träffa Jimmy. Daniel och Zarina hade ju aldrig träffat Suzi så det var ju extra roligt. Så fick vi träffa lille Collin så klart. Buse av stora mått :).

En av de jag följer på Instagram är polis i Gamla Stan och han tipsade om att besöka Skokloster. Detta är något jag har funderat på länge, precis som Gripsholm, så semesterns sista resa gick dit. Som vanligt valde vi en dag med fantastiskt väder så det blev en underbar resa. Lite sliten blir jag av att köra bil så långt, men det funkar. Tar det i etapper med fikapaus så det känns fint.

Så nu är det bara att se tillbaka på allt det roliga och hoppas att vädret håller sig på den soliga sidan ännu en liten tid. Att hösten närmar sig kan vi inte göra något åt, men vi kan ju njuta av fina dagar trots det.

Sommar och sol…

… och semester. Det är väl som det ska och jag har nu haft min första vecka för året. I alla fall av sommarsemestern. Jag hade ju en vecka när vi hade besök från Storbritannien också. Solen lyster visserligen med sin frånvaro sedan ett par dagar och det har regnat, så klart. Nya tag på måndag med ny vecka och ny månad, så får vi se. Jag har planerat en resa till Mariefred så det skall nog bli bra. I veckan som gick gjorde vi en utflykt till Borås Djurpark och det var mycket trevligt. Många djur fanns det där, inklusive lejon och elefant, samt ett gäng noshörningar. Fler djur än jag trodde får jag lov att tillstå.

Som vanligt är det Daniel och Zarina som är ressällskap och vi brukar ha trevligt tillsammans. I onsdags, dagen efter Borås var vi till Liljenäs Gård och käkade glass. Kanske hinner vi en tur till Esters också, men vi får se. Än har vi inte planerat in en resa till kusten, men jag hoppas att vädret blir bättre och att det passar nån dag. I och för sig behöver jag inte ha semester för det eftersom jag har gott om lediga dagar för sådana äventyr också.

Katterna fördriver dagarna med att lata sig på balkongen, i alla fall när vädret tillåter. Den är visserligen inglasad, men det är väl trevligare att ligga i solen än att lyssna på regnet som smattrar på glaset. Jag får återkomma med en redovisning av resan till Mariefred.

Oväntat besök

Jag har sagt att det kanske är dags att lägga ner bloggen, då ingen läser den. Det känns inte vettigt att skriva för ingenting, men men. Vi får se. Jag har också sagt att om jag missar att göra ett inlägg per månad skall jag också lägga ner och det finns några luckor som tyder på att jag borde göra det, så vi får se efter sommaren.

Nyligen hade jag besök från Storbritannien. Tracey och Gino kom hit några dagar och vi kunde äntligen ses igen. Det har gått flera åt sedan sist och jag har inte varit i London sedan sommaren 2019. Covid kom emellan och sedan Brexit. Men, vi kanske kan göra ett nytt försök framöver och se vad som händer. Det behöver ju inte vara en massiv resa, utan det räcker med en längre helg, exempelvis torsdag till måndag. Daniel är i alla fall intresserad. Så vad hände under besöket då?

De anlände den 8:e och blev mötta av mig och Daniel på stationen. Zarina var kvar hos mig och lagade mat. Så vi såg till att de fick checka in på hotellet, vilket inte var lätt när de hade tagit fel på vilket av alla Scandic de valt. Det visade sig inte vara City utan Winn, så det blev några hundra meter extra att gå, men det löste sig i alla fall. Så vi promenerade hemåt när allt var klart och Zarina kunde servera en god japansk gryta. Det blev ett par drinkar i baren också innan kvällen var slut.

På torsdag var det Ginos födelsedag och vi tog en tur till Kristinehamn för att beskåda Picasso. Den var lika ful som vanligt och vädret var miserabelt. Så det kanske inte var det bästa utflyktsmålet, men det fick duga. Vi stannade vid Alsters Herrgård på hemvägen och åt lunch, innan vi for vidare till Skåre och Zarinas syster och svåger – med barn. Det blev kaffe och en trevlig pratstund innan nästa anhalt var hemmet och Ginos födelsedagsmiddag. Lite sitta i baren blev det också innan dagen var slut.

Fredag innebär kaffe hos mor och det var inte annorlunda denna gång. Tracey har ju träffat dem tidigare, men för Gino var det första gången. Trevligt var det och jag tror att Lennart visade runt Gino på alla ställen som fanns innan vi reste vidare mot Arvika. Där, som i Vålberg, sken solen och vi hade en trivsam dag på Te Affärn och på konditoriet. På kvällen var det Traceys tur att laga mat och vi fick fler gäster. Claes kom och likaså Fredrik och Jimmy hade tagit tjuren vid hornen och gjorde en visit som varade hela helgen, faktiskt. Jättekul.

Lördag var en liten vilodag till att börja med och gästerna anlände inte här förrän till lunch och det blev spagetti och köttfärssås. Jimmy var kvar, som sagt och det var väldigt trevligt. Fram på eftermiddagen migrerade sällskapet till Daniel där vi skulle grilla. Jag följde efter när desserten väl var klar och gick att handskas med. Så vi grillade, blev myggbitna och sedan sågs det på Eurovision. Vilken dret. Nå, det är som det är och lördagen försvann i alla fall.

Så kom söndag med lunch och avslutande gemenskap. Claes lovade att ta med dem till Landvetter, då han ändå skulle till Halmstad, så det var ju snällt. Jimmy var kvar, som sagt och reste inte hem förrän det blev tomt i huset och dagens lunch var biff Stroganoff. På det hela taget var det ett trevligt besök och all stress jag kände innan gick över. Ärligt talat får de gärna komma tillbaka, men kanske skall vi göra ett besök där först.

Vi får som sagt var se vad som händer med allt.